Sherwin-Williams slutför förvärvet av SIC Holding

5 oktober 2023 – Idag meddelade The Sherwin-Williams Company att de slutfört förvärvet av Specialized Industrial Coatings Holding, baserat i Tyskland.

(SIC Holding), en satsning från Peter Möhrle Holding och GP Capital UG som består av Oskar Nolte GmbH och Klumpp Coatings GmbH. Företagets portfölj med lösningar inkluderar foliebeläggningar såväl som strålningshärdade och vattenbaserade beläggningar för skiv-, möbel- och golvbranschen. Verksamheten med närvaro i Europa, Asien och Sydamerika har cirka 220 anställda och en årlig försäljning på mer än 91,5 miljoner euro, och kommer att bli del av Sherwin-Williams rapporterbara segment Performance Coatings Group.

Oskar Nolte och Klumpp Coatings samt deras dotterbolag är nu del av Sherwin-Williams Industrial Wood Division inom verksamhetssegmentet Performance Coatings Group. Företagets omfattande sortiment inkluderar unika och innovativa foliebeläggningar vilka ger oss tillgång till en annan angränsande tillväxtmarknad där Sherwin-Williams inte tidigare deltagit. Vi är imponerade av Oskar Noltes och Klumpp Coatings starka tekniska och kommersiella team, utmärkta relationer till multinationella och lokala kunder, strategiskt belägna tillverkning och viktiga specifikations- och godkännandepositioner.

Läs mer om förvärvet.

Kontakta oss

Detta förvärv skapar möjligheter att öka takten i vår lönsamma tillväxt på den globala trämarknaden och passar vår strategi att förvärva kompletterande, högkvalitativa och differentierade företag. Vi ser fram emot att välkomna alla begåvade anställda i dessa företag till Sherwin-Williams-teamet.

Pete Ippolito

President & General Manager, Global Industrial Wood Division