Sherwin-Williams slutför förvärvet av ICA

2 december 2022 – The Sherwin-Williams Company meddelade idag att de slutfört förvärvet av Industria Chimica Adriatica S.p.A. (ICA).

ICA som är baserat i Italien arbetar med design, tillverkning och distribution av industrial wood coatings som används för köksskåp, möbler och inredning, byggnadsprodukter, golv samt andra specialanvändningar.  ICA har uppskattningsvis 600 anställda globalt inom försäljning och verksamheter, inklusive tillverkningsanläggningar i Italien, Polen och Indien.

ICA är nu del av Sherwin-Williams Industrial Wood Division inom verksamhetssegmentet Performance Coatings Group. Kombinationen av våra verksamheter ger en plattform för tillväxt i såväl Europa som övriga världen, vilken kommer att ge kunder en större portfölj med varumärken och tekniker. Flera produktspecifikationer och godkännandepositioner, strategiskt placerad tillverkning och distribution samt ett enastående kommersiellt team fokuserat på att leverera innovativa och mervärdeslösningar kompletterar ICA:s starka tekniska expertis.

Hjälp oss att välkomna ICA-teamet till Sherwin-Williams-familjen!

Läs mer om förvärvet.

Kontakta oss

ICA har 50-års erfarenhet av att bygga utmärkta relationer med multinationella och lokala kunder på en snabbt föränderlig marknad. Detta förvärv stärker vårt träbehandlingssortiment med innovativa, högkvalitativa miljöanpassade lösningar på en strategiskt fokuserad marknad där vi ständigt försöker öka vår redan starka närvaro.

Pete Ippolito

President & General Manager Global Industrial Wood Division