Måste din golvbeläggning uppnå Green Building-poäng?

Vi på Sherwin-Williams är medvetna om att det är viktigt för specifikatörer att använda golvmaterial som bidrar till de miljövänliga inslagen i nya byggnader med lösningar som tar hänsyn till hållbarhet. Detta kan bidra till att minska miljöpåverkan.

Hållbar byggdesign

De flesta högpresterande golvskyddsbeläggningar är vanligtvis formulerade med råmaterial som baseras på petroleum eller olja, vilket gör att de inte kan betraktas som hållbara produkter. De senaste härdplastbeläggningar är dock i allt större utsträckning utformade för att ge enastående prestanda och använder mer naturliga råvaror, såsom vegetabiliska oljor.

Detta innebär att härdplastbeläggningar kan bidra till att nya och renoverade byggnader uppnår Green Building-status. Den senaste utvecklingen inom miljöcertifiering är därför en samlad beskrivning av hur ett byggprojekt hanterar och begränsar sin miljöpåverkan och strävar efter att skapa balans i förhållande till naturresurserna.

Vi på Sherwin-Williams är medvetna om att det är viktigt för specifikatörer att använda golvmaterial som bidrar till de miljövänliga inslagen i nya byggnader med lösningar som tar hänsyn till hållbarhet och som hjälper till att minska miljöpåverkan.

Som en ledande aktör i branschen har Sherwin-Williams åtagit sig att fortsätta arbetet med utvecklingen av skyddsbeläggningar för att stödja byggandet av miljövänligare byggnader.  Våra nya produkter hjälper arkitekter och specifikationer att uppnå miljömålen för sina anläggningar

Energieffektivitetsstandarder för höjning av golvet i byggnader

Alla byggnadsmaterial spelar idag en viktig roll i hanteringen av miljöpåverkan från energiförbrukningen under byggnadsprocessen. Skyddsbeläggningar och golvbeläggningar ingår i den här kategorin som numera analyseras i syfte att identifiera eventuella miljöegenskaper.

Tillsynsmyndigheter över hela världen lägger allt större vikt vid detta när det gäller nybyggnationer och renoveringsprojekt där renoveringsarbetet inkluderar uppgradering av befintliga golvbeläggningar. Enligt den svenska regeringens senaste standarder måste företag nu uppfylla nya stränga energieffektivitetsnormer för att minska energiförbrukningen och energikostnaderna, vilket bidrar till miljöskyddet.

Tack vare den väletablerade miljövänliga byggrevolutionen kommer samtliga material som används för nya golvprojekt, renoveringar och reparationer oundvikligen att granskas och utvärderas för att uppfylla de ständigt växande standardkraven från konstruktörer och specifikatörer.

Direktiven som föreslås på EU-nivå har som mål att öka den årliga renoveringstakten för EU-byggnader i syfte att reglera nybyggnationsnivån, bidra till effektiv energiprestanda och fastställa minimistandarder för energiprestanda när det gäller byggnader runt om i Europa. För golv innebär detta att branschen måste hitta långsiktiga och kostnadseffektiva lösningar som har minimal inverkan på avfallsproduktion och underhåll.

Hjälp för specifikationer att fatta rätt beslut

En av de nuvarande dokumentationsmetoderna för att hjälpa specifikationer med att identifiera de hållbara aspekterna hos en produkt är miljövarudeklarationen (Environmental Product Declaration, EPD). I en sådan redovisas en produkts miljöpåverkan under hela livscykeln.  Den redovisar effekterna i olika kategorier som t.ex. global uppvärmningspotential (GWP), försurningspotential, smogbildningspotential m.m.

När en miljövarudeklaration tas fram beskrivs produktens miljöprestanda ur ett helhetsperspektiv med hjälp av en livscykelanalys (LCA). Livscykelanalysens resultat och övrig information sammanställs i EPD-rapporteringsformatet. En godkänd oberoende kontrollant verifierar sedan miljövarudeklarationen innan den registreras och publiceras i det internationella EPD-systemet.

En av de viktigaste hållbarhetsegenskaperna för vårt sortiment av golvbeläggningar med hållbarhetsfördelar är att de har en lägre halt av flyktiga organiska föreningar (VOC). Flyktiga organiska föreningar avges från vissa fasta ämnen och vätskor och kan ha kort- eller långvarig skadlig inverkan på hälsa och miljö.  Många flyktiga organiska föreningar förekommer med högre halt inomhus än utomhus.

Sherwin-Williams industrikemister har tagit fram innovativa beläggningar, avjämningsmassor och golvspackel för industrigolv med låg halt av eller helt utan flyktiga organiska ämnen (<150 g/l). Dessa lösningar bidrar till bättre luftkvalitet för anläggningsarbetare som hanterar produkterna och alla som arbetar på installationsplatsen.

Våra miljövarudeklarationer är verifierade av NSF International (ett tredjepartsackrediterat provningsorgan) och uppfyller ISO 21930 och ISO 14025, som finns bland kraven för att erhålla hållbarhetscertifiering. NSF-verifieringen är bidragande till LEED-ackreditering (Leadership in Energy and Environmental Design) och är ett krav för BREEAM-certifiering (Building Research Establishment Environmental Assessment Method). Till skillnad från många andra miljövarudeklarationer där bara "vagga-till-grind"-analyser används, tillämpar vi livscykelabalyser med fullständig "vagga-till-grav"-utvärdering. Detta ger ett mer holistiskt perspektiv på hela förloppet från råvaruutvinning till applicering, löpande underhåll och uttjänt produkt.

En sådan certifiering innebär att golvmaterial kan bidra med poäng till internationella klassificeringssystem för miljövänliga byggnader såsom LEED och BREEAM, och därmed säkerställa att byggnaderna uppfyller kraven för hållbart byggande. Det finns över 100 hållbarhetscertifieringssystem i världen - inklusive de ledande LEED- och BREEAM-programmen och andra system som DGNB, Green Globes, HQE och Green Star. I allmänhet är dessa certifieringar varken produktbaserade eller inriktade på hela livscykeln för byggnaden. Enskilda produkter kan därför användas för att uppnå de poäng som krävs för att erhålla dessa certifieringar.

Certifieringsstandarder för aktuella golvprodukter inkluderar väletablerade verktyg som t.ex. Indoor Air Comfort Gold, som bekräftar att produkten uppfyller kriterierna för låga utsläpp. Följaktligen innebär detta att ett varumärke fokuserar på kvalitet och bidrar till en hälsosam inomhusmiljö. Denna certifiering finns tillgänglig för utvalda Sherwin-Williams-produkter.

Bedömning av produktens livscykel kontra viktigaste prestandakriterier

Beträffande bedömningen av en golvbeläggnings hållbarhet (ur miljöperspektiv) måste produktens hela livscykel utvärderas – ända från anskaffning av råmaterial och faktiska tillverkningsprocesser till produktens leverans- och installationskrav och den totala genereringen av avfall. Exempelvis installeras många hartsbaserade golvbeläggningar på betongunderlag då dessa är permanenta och vanliga lösningar. Vidhäftningen och hållfastheten är dock så pass bra att golvbeläggningen troligen inte kommer att behöva tas bort. Det gör att tid och resurser inte behöver offras på framtida systembyten och att mindre avfall måste deponeras.

För att möta kundens behov vad gäller produktens slitstyrka, kemiska beständighet, rengörbarhet och halkskyddande egenskaper måste dess hållbarhetsattribut och viktigaste prestandakriterier vägas samman och jämföras med andra tillgängliga alternativ. Information i dokumentation som miljövarudeklarationer är vägledande för utvärdering av en produkts totala miljöpåverkan och prestanda.

Estetiska krav kan beaktas på samma sätt som fysiska funktionskrav, vilket har avgörande betydelse i vissa projekt. Många av dagens ägare och förvaltare av industribyggnader vill exempelvis titta på dekorativa golvalternativ som samtidigt uppfyller funktionskraven för att möta förväntningarna på moderna golv. En följd av detta är att personals välbefinnande, produktionseffektivitet och förmedling av rätt intryck till kunder och besökare i lokalerna tillgodoses. Hartsbaserade golvsystem uppfyller därför de funktionella och estetiska kraven för vissa byggnader.

Funktionstestade golvlösningar med hållbarhet som ledstjärna

Hartsbaserade golvbeläggningar är inte bara ”stenhårda” ytskikt avsedda för att tåla nötning och hårt slitage. I kontrast till dessa hårda ytor kan flexibla system som ändå är mycket slitstarka och tåliga installeras med en mjuk och bekväm yta som också är modern och attraktiv i olika tillämpningar.

Ytbehandlingen är i första hand avsedd att gå på är tålig nog för att passa i industri-, handels- och bostadsbyggnader, med ljudabsorberande ergonomi, goda akustiska egenskaper och mindre ljudpåverkan genom byggnadsstommen. Förutom att dessa system är bekvämare för gående absorberar de även hårda stötar, vilket minimerar risken för ryggproblem hos dem som använder golven.

Komfortgolvens sammansättning baseras på den senaste hartstekniken och inkluderar inga lösningsmedel. De innehåller naturliga växtbaserade oljor och bidrar till att uppfylla europeiska miljökrav med låg halt av flyktiga organiska ämnen och god luftkvalitet. Precis som andra hartsbaserade golvprodukter är dessa system fria från fogar och skarvar som kan dölja smuts, bakterier och vara elastiska. På grund av detta förhindrar produkterna sprickbildning vid vibrationer och kraftigt slitage. Det här är ett av de områden där den senaste hartstekniken används för att skapa sömlösa golvlösningar som överensstämmer med kraven för miljövänliga byggnader.

Sherwin-Williams, ett framgångsrikt och ansvarstagande företag sedan mer än 150 år, är inriktat på att erbjuda material som ger minskad miljöpåverkan genom exempelvis mindre utsläpp av växthusgaser, elförbrukning och generering av avfall. Vi erbjuder en mängd olika miljövänliga skyddande golvlösningar och vårt breda utbud av produkter och tjänster ger designers, arkitekter och föreskrivande konsulter möjlighet att i sitt projekteringsarbete tillgodose hållbarhetsinitiativen.

Färgresurser

Upptäck golvpaletter, sammanställda interiörer och färgtrender.

Produktvisning

Läs mer om våra innovativa ytbehandlingar för en mängd olika branscher.

HITTA ETT FÄRGSYSTEM

Prata med oss

Vi diskuterar gärna dina behov av hållbara hartsbaserade golvsytbehandling.

KONTAKTA OSS
Åter till början