Söker du efter ett golv som ger låg klimatpåverkan under sin livslängd?

Symbol för ”Eurofins Indoor Comfort Certified”

Certifikatet ”Indoor Air Comfort (Gold)” bekräftar för konstruktören eller slutanvändaren att en produkt uppfyller kraven på låga utsläpp från produkten. Det visar att produkten uppfyller kvalitetskraven och bidrar till hälsosam inomhusmiljö och är en certifiering som gäller för vissa Sherwin-Williams-produkter.

Eurofins produkttestning ligger till grund för "Indoor Air Comfort" (IAC)- certifikatet som är ett väletablerat sätt att påvisa en produkts överensstämmelse med utsläppskriterierna för flyktiga organiska föreningar, som fastställs på två nivåer inom EU:

En "Indoor Air Comfort"-certifiering på standardnivå intygar följsamhet av utsläppskriterierna i alla lagstadgade specifikationer som utfärdats av myndigheter inom EU och dess medlemsstater.

"Indoor Air Comfort GOLD" på högre nivå intygar följsamhet för ytterligare utsläppskriterier från många av de frivilliga specifikationer som utfärdats av de mest relevanta miljömärkningarna och liknande specifikationer inom EU samt certifieringskrav för hållbart byggande. De certifierade produkterna är därför de med lägst utsläpp på marknaden och de som bidrar till en god inomhusluftkvalitet.

Sharwin-Williams FasTop-sortimentet består av moderna polyuretancementbaserade produkter som har certifierats med Air Comfort Gold, vilket bekräftar byggprodukter som bidrar till hälsosam inomhusmiljö. FasTop har en kemisk sammansättning balanserad för att ge maximal funktion och hållbarhet. Formuleringen innehåller ett harts som är ett oljederivat och ett annat som är en naturlig växtbaserad olja, kombinerade med fyllmedel med kvartssand och cement. Denna avancerade kemiska sammansättning bygger på en mängd olika råmaterial med varierande hållbarhet och är noggrant framtagen för att få ett mycket starkt och tåligt material som inte avger några giftiga ämnen och har låg luktnivå, vilket gör det lämpligt för livsmedelsindustrin. När materialet transporteras över hela världen klassas det som ofarligt på grund av de ämnen som ingår i dess sammansättning.

I kraven för produktutsläpp av flyktiga organiska ämnen (VOC) ingår bland annat följande program för Air Comfort-certifiering.

Indoor Air Comfort GOLD:

• Belgiska bestämmelser
  • Fransk VOC-märkning, klass A+
  • Tyska bestämmelser, AgBB- och ABG-krav
  • Italienska CAM Edilizia
  • BREEAM
  •  LEED (ACP)
  • WELL Building
  • SKA-klassificering (Storbritannien)

Denna certifiering främjar produkter som ger låga utsläpp och intygar att alla relevanta VOC-relaterade krav i Europa (statliga och frivilliga) efterlevs. Certifikatet ”Indoor Air Comfort Gold” accepteras som bevis av program för hållbart byggande, t.ex. BREEAM International och LEED.

Fördelar med Air Comfort:

• Bekräftar att produkterna inte utgör en hälsorisk för kunden.
  • Du vet att du väljer förstklassiga produkter som bidrar till låg luftföroreningsnivå inomhus.
  • Försäkran om att produkterna följer alla föreskrifter om avgivande av flyktiga organiska ämnen i alla EU-länder och är förenliga med andra produkter under varumärket.
  • Tryggheten med att produkterna uppfyller kraven för hållbart byggande enligt LEED, BREEAM international, BREEAM NOR, DGNB, Well Building och italienska CAM Edilizia.
  • Indoor Air Comfort Gold föreskriver de lägsta europeiska gränsvärdena och är därmed den bästa märkningen i sin klass.
  • Tredjepartscertifiering är en garant för produktens kvalitet.
  • Ledningen får bättre kontroll över sin egen produktion (viktigt för anläggningar i olika länder).
  • Återförsäljare eller användare under eget varumärke kan begära Indoor Air Comfort (Gold)-certifikat från leverantörer för att skydda sitt eget varumärke och ha bättre (oberoende) kontroll på sin leverantör genom ett Eurofins-företag,

Färgresurser

Upptäck golvpaletter, sammanställda interiörer och färgtrender.

Produktvisning

Läs mer om våra innovativa ytbehandlingar för en mängd olika branscher.

HITTA ETT FÄRGSYSTEM

Prata med oss

Vi diskuterar gärna dina behov av hållbara hartsbaserade golvsytbehandling.

KONTAKTA OSS
Åter till början