Skridsikkert harpiksgulv

Kan harpiksgulve sørge for permanent skridsikre løsninger

Er permanent skridsikre løsninger mulige i fødevarebranchen?

Gulvbelægningen i industrifaciliteter skal være egnet til de aktiviteter, der udføres. I mange brancher, og især i forbindelse med føde- og drikkevarefaciliteter, er der et lovkrav om at installere en skridsikker tekstur for at forhindre, at personale, der arbejder på området, glider.

Et gulvsystems skridsikkerhedsniveau kan vurderes ved hjælp af pendultesten friktionskoefficienten (CoF), som blev indført i Storbritannien for nogle år siden af den sundheds- og sikkerhedsansvarlige som en pålidelig og god test til vurdering af skridsikkerhed. Den kaldes også TRRL-pendultesten. En måling med en værdi over 36, hvilket defineres som en lav skridrisiko, er lettere at opnå under tørre forhold, men denne værdi kræves også som minimum under våde forhold i mange faciliteter (såsom på fødevarefabrikker).

Hvad er friktionskoefficienten?

Friktionskoefficienten er et mål for friktionsgraden mellem to overflader. Friktion er den kraft, der udøves af en overflade, når en genstand bevæger sig hen over den – i dette tilfælde når personalet går hen over gulvet. En lav værdi angiver, at den kraft, der kræves for at glide, er mindre end den kraft, der kræves, når friktionskoefficienten er høj. Jævne gulve kan forekomme glatte, når de er våde, men i praksis kan specialdesignede harpiksgulve – selvom der kun opnås et lavt CoF-resultat – stadig tilbyde et højt skridsikkerhedsniveau i hele deres servicetid, hvor de udsættes for slid, gennem aggregaterne i afretningsmassen.

Hvilke gulvbelægningsegenskaber påvirker friktionskoefficienten?

En ru overflade giver flere kontaktpunkter og øger koefficienten, hvilket reducerer risikoen for at glide. En ru overflade kan opnås ved at bruge harpiksgulvsystemer med teksturfinish. Dette kan opnås på flere måder, hvoraf de fleste kræver anvendelse af et aggregat i harpiksmassen. Man kan manuelt sprede forskellige mængder aggregat i den våde belægning, der installeres på gulvet, eller man kan blande et aggregat i en faktisk harpiksformel, således at denne skaber den ønskede tekstur på overfladen, når systemet installeres.

Men det, der ofte overses, er, hvor længe disse gulvsystemer kan opretholde en struktur, der giver et resultat på over 36 under våde forhold, når de testes med TRRL-udstyret. Aggregaternes hårdhed varierer, og jo blødere aggregatet er, jo hurtigere nedslides det ved brug. For eksempel er polymerperletypeaggregater ikke særligt stærke, og når de anvendes i en belægning, kan de blive slidt relativt hurtigt, når de udsættes for hyppig trafik. I praksis – f.eks. i en travl produktionsenhed – kan dette betyde, at en belægning mister sin tekstur og er slidt ned til en jævn overflade inden for et år efter installationen, og at gulvoverfladen dermed opnår et lavere resultat ved en TRRL-test. Dette kan skabe et mellemhøjt eller endda højt skridpotentiale – især når gulvet er vådt.

Opfyldelse af kundernes forventninger

Når disse skridsikre gulvsystemer inddrages i planlægningen af et fødevaremiljø, skal kunden gøres opmærksom på, hvor slidstærkt systemet er, og hvor længe det vil kunne yde et godt sikkerhedsniveau. Hvis et harpiksbaseret belægningssystem sælges og anbefales på ansvarlig vis, kan det ikke altid hævdes at være en langsigtet løsning i et krævende miljø, hvis det i virkeligheden kun kan udgøre en løsning i et eller to år.

Den mest holdbare løsning i form af et harpiksgulvsystem, der skal anvendes i et travlt, belastet fødevaremiljø, kan kun opnås i kombination med et afretningsprodukt, der typisk har en minimumstykkelse på mellem 6 mm og 9 mm. Disse afretninger er ekstremt holdbare og kan installeres med en overfladestruktur for at skabe en skridsikker finish med et stort aggregat integreret i blandingen. Polyuretan-afretningssystemer, såsom FasTop™ TG69, er en omfattende løsning til fødevareindustrimiljøer og andre industrifaciliteter, da de tilbyder lang holdbarhed, modstandsdygtighed over for kemiske og termiske stød og et lavt skridpotentiale – selv under våde forhold. Disse systemer installeres først som en enkelt farvefinish, og der er otte standardfarver at vælge imellem i Sherwin-Williams-serien.

En af produktets funktioner er, at teksturen ændres med tiden, da de høje områder slides ned, når folk går på gulvet. Polyuretanharpiksen slides væk på disse høje områder, hvorved aggregatet, der fremstår som hvide pletter i gulvets farvede finish, kommer frem, og dette bliver til en yderligere dekorativ effekt i finishen. Men det, der er endnu vigtigere for fødevarefabrikker med våde processer under driften, er, at selvom gulvet bliver jævnere, begynder det at fungere på en anden måde på grund af teksturforskellene, og dermed opretholdes det gode skridsikkerhedsniveau.

Dette er blevet demonstreret i miljøer såsom på fiskemarkeder og i fiskeforarbejdningsanlæg, hvor slid gennem våde elementer havde slidt systemer såsom FasTop TG69 ned til en jævn finish. Dette står i modsætning til den teksturerede finish, der blev opnået, da systemet blev installeret, samtidig med, at skridsikkerhedsniveauet stadig er højt.

Casestudie – Hygiejnisk, rengøringsvenlig, skridsikker overflade

Et FasTop TG69-gulvsystem blev installeret for 10 år siden på Billingsgate Market i London og har siden da konstant været udsat for slid gennem våde elementer – den mest aggressive slidtype. Dette gulv blev oprindeligt installeret i en skovgrøn standardfarve. Billeder af gulvet taget efter seks år viste, at det var blevet mere mellemgrønt med hvide pletter. Gulvet havde fortsat en sikker gangoverflade med en hygiejnisk, rengøringsvenlig finish.

Et andet eksempel på skridsikkerhed blev demonstreret i et af Storbritanniens største kødforarbejdningsanlæg i det sydlige England, hvor FasTop TG69 havde været i brug i over 10 år i en standard Sherwin-Williams-grå farve. De høje områder på gulvet var blevet slidt ned, og gulvet havde nu den forventede hvide, plettede finish. Kunden fik installeret et nyt gulvområde med TG69 i samme farve som det oprindelige gulv, og det nye gulv blev installeret ved siden af det eksisterende område, der var blevet installeret over 10 år før. Efter brug blev det nye område vådt, og det blev udsat for fedtpletter, og medarbejderne mente, at dette område var lidt glattere end det ældre område. I dette tilfælde var løsningen ligetil: Gulventreprenøren sleb FasTop TG69 for at fremme den hvidplettede, jævne finish i stedet for at vente på, at dette skulle ske i tidens løb gennem hyppig trafik. Dette skabte en bedre skridsikkerhedsløsning på fabrikken. Gulvrengøringsprocessen var også vigtig i forhold til at opretholde skridsikkerheden. Dette projekt var et godt eksempel på, hvordan denne afretningsfunktion af polyuretantypen fungerer, og hvorfor den udgør en velegnet, overordnet, langsigtet løsning i krævende miljøer.

Farveressourcer

Opdag gulvpaletter, aggregerede design og farvetrends.

FÅ MERE AT VIDE

Produktopslag

Få mere at vide om vores innovative belægninger til en lang række brancher.

FIND ET SYSTEM

Lad os tage en snak

Vi vil meget gerne diskutere dine behov for holdbare løsninger til harpiksgulve.

KONTAKT OS
Tilbage til toppen