Färgens kraft

Sherwin-Williams använder sig av en samarbetsstrategi för färgsättning, vilket gör det möjligt för företaget att anpassa sig till kompletterande arkitektoniska ytbehandlingar och träbehandlingar.

Färgexperterna Lauren West och Sue Wadden diskuterar vikten av att integrera färg- och designexpertis för att kunna erbjuda kompletta lösningar till tillverkare av industriella träprodukter.

Lauren West är chef för global färg och design för Sherwin-Williams Industrial Wood Division. Hon forskar i färg- och livsstilstrender, med sin 28-åriga erfarenhet till grund för att tillhandahålla ledande expertrekommendationer för tillverkare av träprodukter.

Sue Wadden är chef för färg och design för Sherwin-Williams Paint Stores-gruppen. Som färgröst för Sherwin-Williams är hon ansvarig för företagets övergripande filosofi om färgledarskap, övervakning av globala färgtrendprognoser och ledande samarbete mellan divisioner för att säkerställa en enhetlig inställning till färg som tillgodoser våra kunders behov inom olika applikationer.

Varför ska en träprodukttillverkare vara uppmärksam på färgtrender?

Lauren: Att skapa färgharmoni är det bästa sättet att sammanföra alla segment i ett utrymme. Träprodukttillverkare vill ofta leverera kompletta lösningar till sina kunder. En av de fantastiska sakerna med att arbeta med Sherwin-Williams är att en tillverkare kan erbjuda en kund köksskåp eller golv som är färdiga med våra ytbehandlingar, och de kan också arbeta med oss för att identifiera de rätta väggfärgerna för att komplettera dessa finishar – och skicka sina kunder till sin lokala Sherwin-Williams-butik för att komplettera utseendet.

Sue: När tillverkare uppmärksammar färgtrender får de kontinuitet i sitt produktutbud. De färger vi visar upp på den arkitektoniska målarsidan kan hjälpa till att öka konsumenternas efterfrågan på träbehandling, som skåp och möbler. Det är viktigt att integrera arbetet på de arkitektoniska och träbehandlingssidorna, oavsett om det handlar om att anpassa arkitektoniska beläggningar med golvprodukter eller att hjälpa köksskåps- och möbeldesigners medpalettprover. Färgvalsprocessen för både OEM-tillverkare och husägare är komplex, men när produktlinjerna är utformade för att komplettera varandra bygger de förtroende och ökar kundnöjdheten. Konsumenterna vill veta att dessa produkter kommer att koordinera och fungera tillsammans i ett utrymme.

Lauren: Vid vårt globala färg- och designcenter (GCDC) tar trästylister den information som vi drar nytta av vår arkitektoniska försäljning och använder den kunskapen för att stödja våra industriella träkunder. Det mest kraftfulla sättet att öppna en konversation om färg är att visa dem de 50 arkitektoniska toppfärgerna från våra över 4 500 butiker. Vi använder försäljningssiffror för att följa det som pågår på detaljhandelsnivå och tillämpar det på färgarbete och bedömningar inom alla träsegment, med tanke på alla träprodukter från framdörren till bakdäcket.

En tillverkare kan erbjuda en kund köksskåp eller golv som är färdiga med våra beläggningar, och de kan också arbeta med oss för att identifiera rätt väggfärger för att komplettera dessa ytbehandlingar – och skicka sina kunder till sin lokala Sherwin-Williams-butik för att komplettera looken.

Lauren West

Global färg- och designchef, Sherwin-Williams Industrial Wood

Vilka arkitektoniska färger och träfärger ser du och dina team som är trendiga?

Sue: Det finns trender som vi ser på den arkitektoniska sidan för kök. Bostadsägare omfamnar den felmatchade ”tuxedo”-looken där de väljer naturligt trä på väggskåp och blandar dem med målade naturvita basskåp. Det är viktigt att notera att allt inte behöver matchas för att skapa ett sammanhängande kök. Du kan kombinera ljusa vita skåp med en blåmålad ö för att skapa en fokuspunkt. Eller så kan du ha ett par djupa, grönmålade skåp tillsammans med ljusa vita väggar.

Lauren: Vi vet att vit färg är viktigt för kök och bad, samt vita fläckar på möbler och golv. Bruna betser kommer heller aldrig att trenda nedåt i Nord- och Sydamerika. De kommer alltid att vara viktiga, men de utvecklas. Vi flyttar till exempel bort från brunt med röda, orange och gula undertoner till fylliga, djupa blandningar av choklad och ebenholts som känns moderna men ändå nostalgiska.

Hur samarbetar Industrial Wood och The Americas Group för att anpassa sina årliga prognoser för ytbehandling av trä och arkitektoniska färger?

Sue: Trendcyklerna för arkitektonisk färg och träfinish är olika, men de löper parallellt och påverkar varandra. Varje år samlas Sherwin-Williams försäljnings- och färgexperter för att fastställa färgriktningen för det kommande året. Jag kommer att lansera färgsamlingen på den arkitektoniska sidan och sedan arbeta med Lauren på träsidan.

Lauren: Vi är helt försjunkna i Sues designtankeprocess och använder den som inspiration när vi integrerar färg, känsla och budskap för våra Industrial Wood-segment. Vi tar hänsyn till produktutveckling, försäljning, sociala, kulturella och ekonomiska trender när vi undersöker och analyserar färger. Sedan kommer vi samman med denna information för att ha ett starkare, mer kollektivt samtal om färg. Resultatet är en sammanhållen trendprognos som spänner över branscher – sammanställt av ett konsortium av globala färgexperter från alla Sherwin-Williams affärssegment.

Sue Wadden

Chef för färg och design, Sherwin-Williams Paint Stores-gruppen

Vad kan trävarutillverkare göra för att lära sig mer om färg?

Lauren: Tillverkare kan samarbeta med våra färgteam. Vi interagerar direkt med inredningsdesigners, marknadsförare och andra inom designbaserade yrken som arbetar i produktutvecklingsprocessen. Vi förstår att människor inte kan veta vad de inte vet, så vårt team på våra globala färg- och designcenter gör det till en prioritet att erbjuda resurser för att hjälpa kunderna att förstå färgernas kraft.

Om du vill veta mer om de tjänster vi erbjuder kan du kontakta din lokala Sherwin-Williams-representant eller besöka vår GCDC-sida

Den här artikeln och mer finns i vår Q3-utgåva av ProFinisher

ProFinisher lyfter fram Sherwin-Williams produkt- och innovationsuppdateringar, kundernas framgångsberättelser, tips för att hjälpa din verksamhet att drivas mer produktivt och ett utbud av utrustning och material som är utformade för att förhöja och förbättra dina ytbehandlingsprocesser.

Läs mer PDF 16 MB

Åter till början