Billingsgate fiskmarknad

Att möta de utmanande miljökraven från mat- och dryckesmarknaden

För att möta de allt mer utmanande kraven från den snabbrörliga mat- och dryckesmarknaden har forskare vid Sherwin-Williams Protective & Marine Coatings samarbetat med kunder för att hitta lösningar för framtiden. Vik Vithlani undersöker de frågor som dyker upp.

Fördelar med miljösäkerhet

Specifierarna har till uppgift att balansera behoven av miljösäkerhet, såsom flyktiga organiska föreningar (VOC) och svag lukt, med ett golvsystem som passar för ändamålet på den snabbt föränderliga mat- och dryckesmarknaden.

På Sherwin-Williams har vi, med hjälp av de allra senaste framstegen inom teknik och vetenskap, arbetat nära kunden för att fastställa framtida behov för denna dynamiska sektor.

Ett av resultaten av våra FoU-experters arbete är FasTop-serien. Den har utvecklats specifikt för dessa applikationer under ett antal år och fortsätter att utvecklas för att möta dagens mest rigorösa krav.

Valfri beläggning

Varje enskilt projekt presenterar sina egna specifika krav och bör betraktas utifrån sina egna meriter mot en rad kriterier.

Dessa innefattar fullständig förståelse för byggplatsen, den specifika miljön för användning och vad som produceras i anläggningen.

FasTop är en beprövad produkt som i stor utsträckning används inom livsmedels- och dryckessektorn och är godkänd som en smutsfri och livsmedelssäker produkt av Campden BRI, Storbritanniens största oberoende forsknings- och utvecklingsorganisation för mat och dryck.

Då det kommer till hygienstandard erbjuder detta sortiment ytterligare fördelar såsom sömlösa fogar med minskad risk för olyckor och bakterietillväxt.

Andra funktioner såsom halkskydd och termiskt stötskydd möjliggör ång- eller tryckrengöring. Produkten lämnar inga fläckar tack vare på sin lösningsmedelsfria, vattenbaserade formula, och är lämplig för alla torra och våta processområden.

FasTop är en beprövad produkt som i stor utsträckning används inom livsmedels- och dryckessektorn, och har godkänts som en smutsfri och livsmedelssäker produkt av Campden BRI, Storbritanniens största oberoende forsknings- och utvecklingsorganisation för mat och dryck.

Dessutom är produkterna oberoende testade för halk- och nötningsbeständighet av Aston University i enlighet med BS 8204 del 2.

Beprövad och testad

Ytterligare ett tydligt bevis på meriter är de krav som projektet uppfyllt sedan de lanserades på marknaden enligt Billingsgate Market, London East End.

I nära samarbete med Corporation of London och dess installationsteam levererade Sherwin-Williams Protective & Marine Coatings FasTop-systemet för golvbeläggning, en vattenbaserad polyuretanbetonghartsmassa.

Mer än ett decennium efter att det installerades skiner golvet fortfarande under trafiken av människor och varor när den livliga marknaden pågår, vilket visar på framtidssäkra fördelar med FasTop.

Efterfrågan från marknaden, för mer än 10 år sedan, var att erbjuda en snabb lösning som var lämplig för ändamålet och exceptionellt hållbar, samtidigt som den inte fick störa marknadens dagliga verksamhet i komplexet.

Det tekniska teamet arbetade hårt för att förstå kraven i denna känsliga livsmedelsmiljö fullt ut innan de valde detta system. Forskningen och utvecklingen bakom beläggningen gav dem förtroendet att genomgående rekommendera densamma.

Marknadens bottenvåning består av en stor handelshall med 98 montrar och 30 butiker, dessutom två kaféer; ett antal individuella kylrum; en frysbutik på 1 500 ton; en istillverkningsanläggning och 14 låsbarabutiker.

När ett befintligt golv renoveras bör man överväga om det befintliga golvsystemet behöver tas bort. Det finns vissa risker med att lämna ett ursprungligt systemet på plats, eftersom det inte finns något säkert sätt att veta om det befintliga golvet har installerats på rätt sätt.

Beslutet beror på vilken typ av golv som täcks över och vilken typ som installeras — det nya systemet måste fästa ordentligt till det befintliga. Vi rekommenderar att utföra ett mock-up-test på ett litet område (minst 1 m2 [10 sf]) för att säkerställa att applikationen kommer att hålla.

Om ett befintligt system behöver tas bort, måste detta skalas av och sedan måste eventuellt kvarvarande lim och härdningsföreningar tas bort helt med kemiska och/eller mekaniska medel.

Till exempel kan man behöva använda citronsyra för att mjuka upp och ta bort lim. Det kan även krävas kulblästring, slipning, fräsning eller till och med skärning av ytan för att få bort limmet helt och för att ge ytan till en jämn finish. I extrema fall kommer en golvrenovering att kräva att betongbasen bryts upp och ett nytt underlag gjuts.

Fortsatt utveckling

Genom att lyssna på våra kunder kan vi utveckla och formulera golvsystem för framtiden, oavsett om det installeras ett helt nytt system eller om det gamla renoveras. Med våra framsteg inom teknik och vetenskap kan vi nå nya nivåer av prestanda för att hålla jämna steg med livsmedels- och dryckesindustrin.

Genom att använda vårt eget testlaboratorium fortsätter vi att driva nya produkter genom de strängaste tekniska och mekaniska kraven.

Vi jämför oss också mot de internationella HACCP-bestämmelserna (Hazard Analysis Critical Control Point). Ett ledningssystem där livsmedelssäkerhet hanteras genom analys och kontroll av biologiska, kemiska och fysiska faror från råvaruproduktion, upphandling och hantering, till tillverkning, distribution och konsumtion av den färdiga produkten.

Med de ökande kraven på en hållbar golvindustri, och med de förändrade kraven från arkitekter och designers, måste vi fortsätta att hålla jämna steg med och förutse nya lösningar för dessa utmanande miljöer.

Åter till början