SofTop Comfort SL får genomgående högsta betyg vid dansk skolrenovering

Klostermarkskolan i Roskilde ritades av Henning Larsen 1960 och välkomnade sina första elever 1963. Som en del av en större renovering krävdes moderna sömlösa golv.

En långsiktig lösning som är flexibel och sömlös med SofTop Comfort SL polyuretan komfortgolv. Systemet har bevisat hållbarhet för skolbruk men är ändå mjukt och bekvämt att gå på med ljuddämpande egenskaper för förbättrad hälsa och säkerhet.

Klostermarkskola försågs med SofTop Comfort SL

Även om både vuxna och eleverna har tagit väl hand om sin vackra skola, har tidens gång slitit på betongen och taket uppvisade skador och tecken på förfall. Skolan renoverades löpande och 2015 var byggnaderna återigen redo att ta emot sina elever efter en genomgripande ombyggnad, där golven naturligtvis förnyades.

Skolytan var cirka 8 000m2. Linoleum valdes för ena halvan och SofTop Comfort SL på återstående 4000 m². Redan efter två och ett halvt år fanns det tydliga skillnader i hur de två våningstyperna hade klarat den utmaning som skolornas nästan 700 hundra elever utgjorde på daglig basis.

Inga skarvar - inga problem

Klostermarkskolan har sina utmaningar med linoleumgolven som knappast klarar de tuffa prov som eleverna utsätter för dem varje dag.

Baserat på skicket på linoleumgolven på Klostermarksskolan efter två och ett halvt år ansågs de ha en livslängd på 15 år. Skoltrafiken är en tuff miljö för en skola och den tar stryk till varje dag – speciellt på vintern när eleverna kommer direkt utifrån iförda stora stövlar med sand och grus på sulorna. Trots detta fortsatte komfortgolven att se ut som nya och visade väldigt få tecken på slitage. Baserat på detta antogs att komfortgolven hade en dubbelt så lång livslängd - cirka 30 år.

Komfortgolvet som installerades på skolan visade sig vara motståndskraftigt när tunga saker sköts runt. exempelvis bordtennisbord eller mobila väggar.

Städningen på skolan var intensiv. De två golvtyperna fungerade återigen väldigt olika. Under vintersäsongen var städningen särskilt intensiv. Barn kan trampa in i stövlar täckta av snö, med sulor som kan efterlämna salt och grus, vilket lämnar kvar fläckar när vattnet väl avdunstat. Komfortgolven kan torkas med en mopp direkt, vilket tar bort smutsen och saltet. Linoleumet visade sig vara lite svårare att hålla rent på grund av dess ytstruktur.

Jag kan inte ge annat än beröm för komfortgolv i skolmiljöer och jag kommer utan förbehåll att ge golven välförtjänt, genomgående höga betyg på alla områden.

Bertie Bue Brorfelde

Teknisk Servicechef på Klostermarksskolan

Färgresurser

Upptäck golvpaletter, sammanställda interiörer och färgtrender.

Produktvisning

Läs mer om våra innovativa ytbehandlingar för en mängd olika branscher.

HITTA ETT FÄRGSYSTEM

Prata med oss

Vi diskuterar gärna dina behov av hållbara hartsbaserade golvsytbehandling.

KONTAKTA OSS
Åter till början